Ülesanne: Analüüsi
ajaveebis Matt Webbi kriteeriume (vt eespool) vabalt valitud
sotsiaalvõrgustiku juures.
Nagu vene inimene valisin VK.COM võrgustiku, mis on väga sarnane Facebook'iga (VK-s on aga funktsionaalsus suurem)
Identiteet - kindel
tegelaskuju (avatar), kas siis päris- või hüüdnimi. See on
omalaadne "ankur", mille kaudu seotakse võrgu ja reaalse
maailma isiksus omavahel ja mida seetõttu ilma olulise põhjuseta ei
muudeta.
Iga inimene saab luua
endale konto oma pärisnime või hüüdnimega, kuid kõik andmed
kontrollitakse, seega oma pärisnime muutmine on väga raske, kuna
seda kontrollivad administraatorid ja tihti ei luba seda muuta, nt.
mul on VK-s nimeks “Tatjana Solovjova”, tahtsin muuta “Tatjana
Tatjanovna”-le, aga ei lubati.
Kohalolek - teadmine
virtuaalse ruumi jagamisest teistega. Näitena võib tuua Skype'i või
mõne suhtlustarkvara kontaktinimekirja (kes on hetkel "sees",
kes "väljas") või jututoa selle erinevate ruumidega.
Iga inimese lehekülje
peal on näha, kas ta on Online, Offline ja kui palju aega tagasi oli
sees.
Minu noorem õde ütles,
et on olemas veel mingi mobiilne App teise nimega, mille kaudu saab
oma staatuseks määrata ”Invisible”, ja siis keegi ei näe, et
oled sees.
Suhted - kui lihtsamal
juhul on tegu lihtsalt "oma-võõras"-valikuga (on minu
listis või mitte), siis näiteks Orkut võimaldab täpsustada suhte
ulatust (tuttavast väga hea sõbrani).
Kirja võib saata kõigile,
juhul, kui saajal ei ole peale pandud piirangud, nagu kirju võib
saata ainult sõbralistis olev inimene.
Vestlused - siin eristub
näiteks IRC, jututuba, sõnumiprogramm või Skype e-postist -
esimesel juhul on tegemist sünkroonse, kahepoolse vestlusega, teisel
juhul aga ühekordse sõnumiga, mis iseenesest ei kohusta kuigivõrd
vastama.
On võimalik sünkroonselt
suhelda ja on võimalik sõnumi saata ka offline'i. Iga sõnumi
juures on näha ka, kas see on loetud või mitte, on olemas ka
selline funktsionaalsus, mis laseb muuta sõnumi lugematuks, ehk
saatja näeb, et tema poolt saadetud sõnum ei ole veel loetud.
Rühmad - kontaktide
rühmitamine ei piirdu üksnes korrastamise momendiga, vaid sageli
määrab ka suhete iseloomu.
Kontakte saab rühmitada.
On olemas vaikimisi listid, nagu “Sugulased”, “Parimad Sõbrad”,
“Kool”... võib ka neid muuta ja luua uusi. See on väga mugav
liigipääsu andmise juures, ehk nt. meie klassikaaslaste koosoleku
pilte saavad vaadata ja kommenteerida ainult need, kes on listis
“Kool”
Reputatsioon - näitena
võib tuua nii kirjutamata staatuse mingis kogukonnas kui ka
Slashdoti otsese karma-süsteemi (või kasvõi paljukirutud Rate.ee
punktisüsteemi).
Reputatsiooni määrab
see, kui palju on sinu postitusi ja fotosid laikitud. Viimasel ajal
nooremad peavad populaarseks inimesi, kelle “Subscribers” listis
on rohkem, kui 100 inimest.
Jagamine - üks
sotsiaalvõrgustike alustalasid. Jagada võib väga lihtsaid asju,
nagu filmipealkirju, üksikuid viiteid või ürituste kellaaegu.
Jagamine võib aga minna vägagi suurte asjade juurde, nagu näitab
Wikipedia, vaba tarkvara liikumine, suured kogukondlikud
loomeprojektid või ka spetsialiseeritud sisuteenused (Flickr,
YouTube jt). Jagamine on rühmakuuluvuse jaoks väga tähtis tegur.
Jagamine – kõige
lihtsam asi, mida saab VK-s teha. Ükskõik kust sa võid jagada
infot oma lehele. Väga mugav (minu arvates), kui meeldis mingi
retsept, mida tahaks ise läbi teha.
On võimalik jagada
videoid, lugusid, postitusi, fotosid, kaks nupu vajutamist ja
postitus on sinu leheküljel.
Комментариев нет:
Отправить комментарий